Acasa
» Author's notes » Spiritul Absolut
Spiritul Absolut
Spiritul Absolut
”Spiritul Absolut parcurge trei stadii. In primul El este identic cu Sine Insusi si atinge desavarsirea. E stadiul gandirii pure, a universalului logic. In al doilea stadiu Ideea Absoluta se instraineaza de Sine, creeaza lumea, trecand in zona ontologica a corporalitatii si individualitatii, opusa universalului logic. In al treilea stadiu Spiritul revine la Sine prin intreaga dezvoltare socio-istorica… si se regaseste pe Sine imbogatit de pe urma alteritatii Sale.” dupa Hegel / Materia Spatiul si Timpul

La “ora” cand am citit prima data aceste cuvinte am fost uimit de profunzimea cunoasterii acordate autorului. Apropiata unei revelatii/stari de constiinta modificata, acea ora mistica imi completa si contura mai mult adevarul cuprins in cuvintele filozofului. Le precepeam din noua perspectiva traita a unui dar asemanator.
Textul (aproximat) se gasea in cartea Materia, Spatiul si Timpul si-i un fel de sinteza dupa G.W.F.Hegel. Puteai intelege ca in momentul in care ‘cade Cerul pe tine’ (in sens pozitiv), limitele cunoasterii personale sunt covarsitor depasite si ti se acorda de fapt un Dar al priceperii abstracte, asa cum afirma cineva “Dumnezeu poate atinge duhul omului si-i poate darui imediat cunoasterea Lui. E o mare deosebire intre aceasta cunoastere si cea care se capata in scolile teologice” (p.Sofronie Saharov). Iata sursa sanatoasa a unei adevarate teologii sau raportari la Divin. Remarc faptul ca teologie nu se face numai in scoli si institute. Exista multe grupuri religioase, care in bisericile lor, in salile de intrunire ei studiaza Biblia, verset cu verset, pentru a retine pasajele importante si a le comenta. Pana la un punct nu e rau si intentiile bune, atractia sincera pentru Divin, merg la unison cu procesul necesar al familiarizarii cu harul inspirator. La unii vom vedea chiar un foc al pasiunii pentru credinta si transformare, numit “ravna incepatorului”. Sa remarcam un aspect, intre multe altele, caracteristice fenomenului religios: de la un moment incolo, insistand pe texte, multiplu interpretabile nivelului intelectual, se produce un nefericit decalaj. Omul vrea sa retina mai mult, ii place, dar nu reuseste sa se adapteze launtric unei experiente existentiale superioare; are putina rugaciune, meditatie, asceza, fapte si ca urmare teologia lui va esua intelectual. Se petrece “pe banda” si la case mari, nu numai la grupurile mici religioase. Intre consecintele rele: radicalismul, aversiunea si pretentiile de intaietate intre alesi. Singura sansa de reechilibrare spirituala, pe care o cunoasc, este sa refuzi pe mai departe intelectului dorintele de extindere in cunoastere, sa restabilesti contactul cu simtirile subtile ale inimii si sa amplifici lucrarea virtutilor intr-o umila asteptare de tipul “Faca-se voia Ta” sau “Tac eu ca sa vorbesti TU”.
Autor : Spiridon Misava
Meniu Navigare
 
Contact
 
facebook
youtube